Stidjen Plays Solo

Een mooie plek voor logistiek

In Artikel PC55 on 21 maart 2013 at 11:51

Daris Expeditie verhuist ook naar Kempisch Logistiek Centrum

Het Kempisch Logistiek Centrum, onderdeel van het Kempisch Bedrijvenpark, is een samenwerking tussen drie transportbedrijven. Aan de rand van de A67 verrijst een grote bedrijfshal voor op- en overslag, eveneens faciliteiten voor chauffeurs en automobilisten. Na eerder een kijkje te hebben genomen bij Van Dingenen en Van der Heijden is nu derde en laatste bedrijf Daris Expeditie aan de beurt. 

Traditioneel familiebedrijf

Daris Expeditie is een begrip in Bergeijk. Dat is ook niet zo gek, aangezien het bedrijf al 119 jaar bestaat. Arjan en Ad Daris, twee neven, zijn de vierde generatie die het bedrijf runnen. “We zijn een traditioneel familiebedrijf”, begint Ad, “we zijn trouw aan onze klanten en ons personeel.” Dat betekent laagdrempelige communicatie, korte lijnen, en goede verstandhoudingen.

Het bedrijf zat goed in Bergeijk. “We wilden in 2000 uitbreiden”, vertelt Ad, “we deden een aanvraag bij de gemeente voor 5000 m2 extra, maar daarmee zouden we te groot worden en naar het KBP moeten.” In eerste instantie was daar geen animo voor binnen het bedrijf. “We wilden graag in Bergeijk blijven, dus gingen we ruimte bij huren”, gaat Ad verder, “we hadden reeds contact gelegd met de andere twee bedrijven maar stonden er in eerste instantie niet voor open. Totdat we gingen rekenen en zagen dat het minder kosten met zich mee zou brengen.”

Dichter bij de kern

“Het is toch wel apart”, zegt Ad over de aanstaande verhuizing, “we hebben echt onze wortels in Bergeijk liggen. Maar we gaan naar een betere locatie toe.” Een plaatsje direct naast de drukste weg voor vrachtvervoer in Europa, midden op de as Antwerpen-Venlo, is ideaal voor een transportbedrijf. “Nu zitten we nog een kwartier van de snelweg af”, gaat Ad verder, “die halfuurtjes heen en terug tellen stiekem toch aan.”

De stap naar Hapert betekent een nieuw marktgebied terwijl ook de banden met Bergeijk onderhouden zullen worden. “We willen bij Hapert gaan horen”, spreekt Ad zijn ambitie uit, “het is voor ons een nieuw te ontginnen gebied waarin we respect hebben voor Van der Heijden en Van Dingenen.” Het drietal bedrijven zit ongeveer in dezelfde markt, maar ze respecteren elkaar en plagen niet onderling.

Lasten delen

De samenwerking gaat verder dan elkaars territoria erkennen. “We gaan ook actief samenwerken in zowel investering als logistiek”, zegt Ad. Hij geeft een voorbeeld: “Als wij een halve vrachtwagen voor Rotterdam hebben en een halve voor Maastricht, en een ander bedrijf ook, kunnen we die leveringen combineren.” Ook heeft de gunstige locatie een positief effect. “Als een leverancier naar Antwerpen moet maar hij heeft ook 2 pallets voor Brussel, dan kan hij die pallets makkelijk bij ons onderbrengen. Dat scheelt hem weer een uur omrijden. Dit is een van de mooiste plaatsen in Nederland om logistiek te doen.”

Ook investeringen worden in conclaaf onder de loep genomen. “We zijn nu bezig met heftrucks”, legt Ad uit, “als we die effectief samen gaan gebruiken hebben we uiteindelijk 40% minder materiaal nodig. We gaan met minder auto’s hetzelfde werk doen.” Dat zijn mooi meegenomen procenten in deze moeilijke economische tijden. Ook gaan ze diverse faciliteiten delen, wat uiteraard kostenbesparend werkt.

Deuren open

Voor Daris Expeditie moet de stap naar het Kempisch Logistiek Centrum op zaterdag 27 april voltooid zijn. Vanaf dan is Hapert het hart van het bedrijf en zullen in de weken daarna nog wat dingen vanuit Bergeijk overkomen. Dat pand wordt aangehouden voor opslag; het kantoor en de logistiek gaan verhuizen.

Procesmanager Hans van Steensel kan tot slot nog wat vertellen over de werkzaamheden die momenteel plaatshebben. “Rond Pasen begint Heras Securities met de realisering van de toegangscontrole en het veiligheidssysteem. Ik denk dat we de Secure Parking in mei  kunnen gaan gebruiken. Ondertussen werkt aannemer Liebregts door aan de aanleg en doortrekking van de ontsluitingsweg naar de fietstunnel onder de N284.” Eind april is niet alleen voor Daris Expeditie de deadline – ook voor het KLC in zijn geheel.

Plaats een reactie