Stidjen Plays Solo

Samen het onmogelijke mogelijk maken

In Artikel PC55 on 27 maart 2013 at 16:54

Bene-fiets-diner ten behoeve van Alpe d’HuZes

Ieder jaar wordt Alpe d’HuZes (AD6) groter en groter. 66 vrienden haalden in 2006 ruim € 300.000,- op en dachten daar nooit meer overheen te kunnen. In 2012 deden er 8000 mensen mee en passeerde de teller de 32 miljoen. Meedoen is meemaken; veel deelnemers zijn verslaafd en willen nogmaals meedoen om geld in te zamelen. Zo ook Marco Flaman, die ‘de tocht’ dit jaar gaat fietsen. 

De AD6-vibe

Twee wielervrienden zochten elk jaar naar nieuwe fietsuitdagingen. Één van hun grootste uitdagingen was de Ótztaler Marathon, die op één dag 5500 hoogtemeters telt. Daar wilden ze overheen. Ze ontdekten dat op de Alpe d’Huez snel hoogtemeters gemaakt konden worden. Het plan werd 6 keer de Alpe d’Huez op één dag beklimmen. Toen de broer van een van de oprichters lymfklierkanker kreeg hadden ze met het KWF ook meteen iets om voor te fietsen.

“Ze hadden niet kunnen bevatten hoe succesvol de actie zou worden”, legt Marco uit, “ze hadden al gauw door dat het niet meer ging om het sportieve doel. Iedereen heeft een verhaal.” Kanker treft 1 op de 3 Nederlanders. Alpe d’HuZes is gebouwd op de persoonlijke verhalen die iedereen met zich meeneemt, in welke vorm of intensiteit dan ook. “Het gaat er niet om wat je hebt meegemaakt”, legt Marco uit, “het gaat er ook niet om hoeveel je fietst. De gedachte erachter is niet in kilometers of euro’s te meten.”

Marco kwam in 2011 voor het eerst direct met dit fenomeen in aanraking. “Mijn bedrijf Idys had de teamkleding voor een deelnemende vriend verzorgt”, zegt hij, “we zorgden ervoor dat we die dag er bij waren. Geheel onvoorbereid liepen we de Alpe omhoog.” Hij raakte er onder de indruk van de uiteenlopende emoties die voelbaar waren en wilde er meer voor doen. “Ik vind het belangrijk iets te kunnen doen voor iemand anders”, vervolgt hij, “één dag helemaal kapot gaan voor mensen die élke dag met die pijn kampen. Het geeft voldoening om je onmacht en verdriet om te kunnen zetten in kracht en resultaat.”

Grensverleggend

Voor Marco staat AD6 in het teken van het onmogelijke mogelijk maken. “in de eerste helft van de twintigste eeuw dacht men dat de metrische mijl (1,6 kilometer) niet onder de 4 minuten te lopen was”, geeft hij een voorbeeld, “toch kreeg een Engelsman het voor elkaar halverwege de jaren ’50. En prompt deden nog tien mensen het hem na. Ze hadden gezien dat het kon, dus deden ze het.” Zo is het ook met Alpe d’HuZes; je kan dus wél 4, 5 of 6 keer op een dag tegen die berg op fietsen.

Het zijn voorbeelden van grenzen die we onszelf opgelegd hebben. “15 jaar geleden zei men dat kanker over vijftig jaar genezen zou kunnen worden”, hervat Marco, “tien jaar later riepen ze dat nog steeds. Waarom? Wie heeft die 50 jaar verzonnen?” De AD6-actie loopt buiten de gebaande paden en denkt buiten de kaders, en dat levert resultaat op.

Goed, gezond en gelukkig

Alpe d’HuZes laat zien wat de kracht van vrijwilligers al kan opleveren, en wat je kan bereiken als je jezelf niet meer laat beperken door denkbeeldige grenzen. De organisatie doneert ieder jaar een gigantische som geld aan onderzoek naar kanker wereldwijd. “Organisator Koen van Veenendaal wil ook graag de verschillende onderzoeken, de losse puzzelstukjes, bij elkaar brengen”, legt Marco uit, “het fonds Inspire2Live verenigt de beste wetenschappers ter wereld en bevordert samenwerking, zodat overal ter wereld een eerlijke diagnose gesteld kan worden en het onderzoek nog harder vooruit gaat.”

Het doel van Alpe d’HuZes is om binnen 10 jaar van kanker een chronische ziekte te hebben gemaakt. “Dat je goed, gezond en gelukkig kan leren leven”, zegt Marco, “niet doodgaan aan kanker, maar met kanker.” Ook wordt er ieder jaar geld gegeven aan innovatieve ontwikkelingen zoals sneldiagnostiek: iemand weet binnen uiterlijk 48 uur waar hij of zij aan toe is. Binnen drie jaar moet er bovendien een revalidatieplan op tafel liggen zodat mensen verder kunnen na kanker, zowel geestelijk als fysiek.

Meer dan eten

Om zijn tocht naar de Alpe te sponsoren heeft Marco met zijn ploeg verschillende acties bedacht. “Zo hebben we paaseitjes verkocht en een spinning-marathon georganiseerd”, somt hij op. Het hoogtepunt van de sponsorwerving is ongetwijfeld het bene-fiets-diner op maandag 22 april in Restaurant Nu in Eersel. “Ik ken eigenaren Stijn en Marja van Nu heel goed”, legt Marco uit, “toen ze van ons diner hoorden zeiden ze unaniem en volmondig ‘ja’!” Zij werken belangeloos mee aan dit initiatief en bieden de gasten een menu in tapas-vorm aan.

“We wilden graag iets doen waar we de mensen bij konden betrekken”, vervolgt Marco, “laten zien wat het is om samen aan een gemeenschappelijk doel te werken.” De avond is voor iedereen die er wat voor voelt en kost € 60,- per persoon: geweldig eten, drinken en genieten van live-muziek. Kunsteducatie Art4U in Veldhoven is namelijk bezig een gelegenheidsband samen te stellen. Tijdens de avond worden t-shirts verkocht en kan men een gedenkkaars kopen die op de Alpe aangestoken zal worden. De gehele opbrengst van de avond gaat naar het goede doel.

“Ook ga ik iets vertellen over Alpe d’HuZes”, zegt Marco, “Arjan, een vriend en deelnemer van 2011 en 2012, zal een presentatie geven over zijn ervaringen. Het is meer dan alleen geld inzamelen: we willen de mensen iets meegeven.”

Mee-eten

Geïnteresseerden in het diner kunnen zich aanmelden via ad6@idys.nl. Toegangskaarten worden na de betaling toegezonden.

Plaats een reactie